Bootje op de Pont Canal de Briare

Pont Canal de Briare: kanaalbrug over de Loire ***

[av_section min_height=’25’ min_height_pc=’25’ min_height_px=’500px’ padding=’no-padding’ custom_margin=’0px’ custom_margin_sync=’true’ color=’main_color’ background=’bg_color’ custom_bg=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=’http://www.dorpenfrankrijk.nl/wp-content/uploads/2020/01/pont-canal-de-briare.jpg’ attachment=’19515′ attachment_size=’full’ attach=’parallax’ position=’top center’ repeat=’contain’ video=” video_ratio=’16:9′ overlay_opacity=’0.5′ overlay_color=” overlay_pattern=” overlay_custom_pattern=” shadow=’no-border-styling’ bottom_border=’no-border-styling’ bottom_border_diagonal_color=’#333333′ bottom_border_diagonal_direction=” bottom_border_style=” custom_arrow_bg=” id=” custom_class=” aria_label=” av_element_hidden_in_editor=’0′ av_uid=’av-25om7′]
[av_four_fifth first min_height=” vertical_alignment=’av-align-top’ space=” margin=’0px’ margin_sync=’true’ row_boxshadow_color=” row_boxshadow_width=’10’ link=” linktarget=” link_hover=” padding=’15%,0px,0px,0px’ highlight_size=’1.1′ border=” border_color=” radius=’0px’ radius_sync=’true’ column_boxshadow_color=” column_boxshadow_width=’10’ background=’bg_color’ background_color=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” attachment=” attachment_size=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=” av_uid=’av-1hqvz’]

[av_heading heading=’Techniek en bouwkunst uit de Negentiende eeuw’ tag=’h1′ style=’blockquote modern-quote’ subheading_active=’subheading_above’ size=” av-medium-font-size-title=” av-small-font-size-title=” av-mini-font-size-title=” subheading_size=’23’ av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” color=’custom-color-heading’ custom_font=’#ffffff’ margin=’0′ margin_sync=’true’ padding=’15’ link=’manually,http://’ link_target=” id=” custom_class=” av_uid=’av-k5qqemt0′ admin_preview_bg=”]
Pont Canal de Briare ***
[/av_heading]

[/av_four_fifth][av_four_fifth first min_height=” vertical_alignment=’av-align-top’ space=” margin=’0px’ margin_sync=’true’ row_boxshadow_color=” row_boxshadow_width=’10’ link=” linktarget=” link_hover=” padding=’0,110px,0,15px’ highlight_size=’1.1′ border=” border_color=” radius=’0px’ radius_sync=’true’ column_boxshadow_color=” column_boxshadow_width=’10’ background=’bg_color’ background_color=’#e1e1e1′ background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” attachment=” attachment_size=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=” av_uid=’av-m522j’]

[av_textblock size=’19’ av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” color=” id=” custom_class=” av_uid=’av-mwtwz’ admin_preview_bg=”]
Het leuke van vakantie is dat je zo nu en dan je onverwacht op mooie dingen stuit. De Pont Canal de Briare was er zo één voor mij. Deze kanaalbrug over de Loire ligt even ten oosten van Gien en is een prachtig voorbeeld van negentiende eeuwse voortuigangsdenken; een probleem met techniek oplossen én het nog mooi maken ook.

[/av_textblock]

[/av_four_fifth]
[/av_section]

[av_two_third first min_height=” vertical_alignment=’av-align-top’ space=” margin=’0px’ margin_sync=’true’ row_boxshadow_color=” row_boxshadow_width=’10’ link=” linktarget=” link_hover=” padding=’0px,10px,0px,15px’ highlight_size=’1.1′ border=” border_color=’#656565′ radius=’0px’ radius_sync=’true’ column_boxshadow_color=” column_boxshadow_width=’10’ background=’bg_color’ background_color=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” attachment=” attachment_size=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=” av_uid=’av-46zp56′]
[av_textblock size=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” color=” id=” custom_class=” av_uid=’av-jnrne3tr’ admin_preview_bg=”]
Voor onze vakanties plan ik genoeg uitjes om elke dag te kunnen vullen. Dat wil nog niet zeggen dat we dat allemaal doen. Integendeel, deze planning is meer een menukaart waar we tijdens het ontbijt naar kijken en beslissen wat we die dag gaan doen. Dat geeft ook de ruimte om totaal iets anders te doen, bijvoorbeeld gewoon de auto te pakken en kijken waar we uitkomen.
[/av_textblock]
[/av_two_third]

[av_one_third min_height=” vertical_alignment=’av-align-top’ space=” margin=’0px’ margin_sync=’true’ row_boxshadow_color=” row_boxshadow_width=’10’ link=” linktarget=” link_hover=” padding=’17px,10px,0,15px’ highlight_size=’1.1′ border=” border_color=’#656565′ radius=’0px’ radius_sync=’true’ column_boxshadow_color=” column_boxshadow_width=’10’ background=’bg_color’ background_color=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” attachment=” attachment_size=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=’fade-in’ mobile_breaking=” mobile_display=” av_uid=’av-46zp56′]
[av_heading heading=’Zeker zien’ tag=’h3′ link=’manually,http://’ link_target=” style=’blockquote modern-quote’ size=” subheading_active=” subheading_size=’15’ margin=” padding=’5′ color=’custom-color-heading’ custom_font=” custom_class=” id=” admin_preview_bg=” av-desktop-hide=” av-medium-hide=” av-small-hide=” av-mini-hide=” av-medium-font-size-title=” av-small-font-size-title=” av-mini-font-size-title=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-vw4q0l’][/av_heading]

[av_textblock size=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” color=” id=” custom_class=” av_uid=’av-nh337′ admin_preview_bg=”]
– Wandeling over de brug
– Versieringen brug
– Uitzicht over de Loire
[/av_textblock]
[/av_one_third]

[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=’av-align-top’ space=” margin=’0px’ margin_sync=’true’ row_boxshadow_color=” row_boxshadow_width=’10’ link=” linktarget=” link_hover=” padding=’0px,10px,0px,15px’ highlight_size=’1.1′ border=” border_color=” radius=’0px’ radius_sync=’true’ column_boxshadow_color=” column_boxshadow_width=’10’ background=’bg_color’ background_color=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” attachment=” attachment_size=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=” av_uid=’av-kq94v’]
[av_textblock size=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” color=” id=” custom_class=” av_uid=’av-jy6y7′ admin_preview_bg=”]

De brug is meer dan een halve kilometer lang en heeft prachtige lantaarnpalen.

Tijdens één zo’n roadtrips ten zuiden van Parijs hadden we wel heel erg mazzel. Nadat we eerst een Karolinische kerk ontdekte reden we door naar het zuiden waar langs weg de Pont Canal de Briare werd aangegeven. We vonden het wel een leuke naam en besloten een kijkje te nemen.

Tot onze verbazing bleek dit een aquaduct over de rivier de Loire. Je staat toch raar te kijken als je boten over een brug ziet varen hoog boven een rivier. Nu je dit hebt gelezen zal je niet meer zo verbaasd zijn als ik maar het zal toch zeker de wenkbrauwen doen fronsen.

Hoezo een kanaal over een rivier?

De vraag is natuurlijk waarom je ze dit aquaduct over de rivier hebben gemaakt. Welk probleem is hiermee opgelost? Je zou denken dat je gewoon over de rivier kan varen en dat deden ze tot 1896 ook maar dat was langzaam en gevaarlijk. Om met een boot hier de Loire over te steken om van noord naar zuid te komen, of omgekeerd natuurlijk, moest je eerst door een sluis om op de rivier te komen om vervolgens een kilometer verder weer een sluis te nemen. Dit was niet helemaal zonder gevaar; gemiddeld zonken tien schepen per jaar bij deze overtocht. Toen de Loire verder verzandde werd er besloten tot het bouwen van een kanaalburg. Deze was niet alleen veiliger maar ook veel sneller.

Techniek uit de negentiende eeuw

Het resultaat is een bouwsel met state-of-the-art techniek anno 1896. De bak waar de boten in varen is geheel van metaal gemaakt en dat is indrukwekkend, ook nu nog. De bak heeft een systeem van gaten waardoor het overtollige water kan worden geloost. Bij groot onderhoud, het blijft een metalen bak, kan de brug helemaal droog worden gemaakt.

Omdat de Loire hier vrij breed is, is de kanaalbrug best lang. Met bijna zijn 623 meter was de Pont Canal de Braire bij de bouw in 1896 zelfs de langste kanaalburg van Europa. En die titel behield het tot 2003 toen ze in Duitsland een langere brug openden.

Het kanaal op de brug is zes meter breed en dat is genoeg voor de pleziervaart.

Het water in de brug is 220 centimeter hoog waardoor er schepen met een diepgang van 180 centimeter kunnen varen. De brug is bijna 12 meter breed maar dat is inclusief de jaagpaden aan beiden kanten. De waterbak zelf is ongeveer de helft daarvan waardoor een schip van vijf meter breed de overtocht kan maken. Voor de pleziervaartuigen die er nu hoofdzakelijk gebruik maken is dat ruim genoeg.

De jaagpaden, vroeger gebruikt voor de paarden die de trekschuiten trokken, zijn nu perfect om te wandelen of te fietsen. Het geheel staat op veertien pijlers die gemaakt zijn door de firma van Gustave Eiffel die het geheel trouwens niet heeft ontworpen. De hoofdontwerpers waren de ingenieuws Léonce-Abel Mazoyer en Charles Sigault. Eiffel was slechts één van de aannemers die het tijdens de bouw flink met elkaar aan de stok kregen.

Dat is niet meer te zien natuurlijk. Nu is het vooral een prachtige brug want zoals in de negentiende eeuw gebruikelijk was werd het bouwwerk flink versiert. Zo staan er aan weerzijde van de brug aan beide kanten rijkversierde ornamenten die doen denken aan de Alexander III brug in Parijs. De brug zelf wordt verlicht door een lange rij van gietijzeren lantaarnpalen die stuk voor stuk een kunstwerkje op zich zijn.
[/av_textblock]
[/av_one_full]

[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=’av-align-top’ space=” margin=’0px’ margin_sync=’true’ row_boxshadow_color=” row_boxshadow_width=’10’ link=” linktarget=” link_hover=” padding=’0px,10px,0px,15px’ highlight_size=’1.1′ border=” border_color=” radius=’0px’ radius_sync=’true’ column_boxshadow_color=” column_boxshadow_width=’10’ background=’bg_color’ background_color=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” attachment=” attachment_size=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=” av_uid=’av-1jdzr’]
[av_heading heading=’Video van Pont Canal de Briare’ tag=’h3′ style=’blockquote modern-quote’ subheading_active=” size=” av-medium-font-size-title=” av-small-font-size-title=” av-mini-font-size-title=” subheading_size=’15’ av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” color=” custom_font=” margin=” margin_sync=’true’ padding=’50’ link=’manually,http://’ link_target=” id=” custom_class=” av_uid=’av-k5qv06s2′ admin_preview_bg=”][/av_heading]

[av_video src=’https://www.youtube.com/watch?v=ccfZqQ_6xOY’ mobile_image=” attachment=” attachment_size=” format=’16-9′ width=’16’ height=’9′ conditional_play=” id=” custom_class=” av_uid=’av-l0olr’]
[/av_one_full]

[av_one_third first min_height=” vertical_alignment=’av-align-top’ space=” margin=’0px’ margin_sync=’true’ row_boxshadow_color=” row_boxshadow_width=’10’ link=” linktarget=” link_hover=” padding=’0px,0px,0px,15px’ highlight_size=’1.1′ border=” border_color=” radius=’0px’ radius_sync=’true’ column_boxshadow_color=” column_boxshadow_width=’10’ background=’bg_color’ background_color=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” attachment=” attachment_size=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=” av_uid=’av-r70rpy’]

[av_codeblock wrapper_element=” wrapper_element_attributes=” codeblock_type=” alb_description=’E-Magazine’ id=” custom_class=” av_uid=’av-h4habq’]
[magazine]
[/av_codeblock]

[/av_one_third][av_two_third min_height=” vertical_alignment=’av-align-top’ space=” margin=’0px’ margin_sync=’true’ row_boxshadow_color=” row_boxshadow_width=’10’ link=” linktarget=” link_hover=” padding=’0px,10px,0px,0px’ highlight_size=’1.1′ border=” border_color=” radius=’0px’ radius_sync=’true’ column_boxshadow_color=” column_boxshadow_width=’10’ background=’bg_color’ background_color=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” attachment=” attachment_size=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=” av_uid=’av-kd2lpy’]

[av_heading heading=’Pont Canal de Briare op Pinterest’ tag=’h3′ link=’manually,http://’ link_target=” style=’blockquote modern-quote’ size=” subheading_active=” subheading_size=’15’ margin=” padding=’45’ icon_padding=’10’ color=” custom_font=” icon_color=” show_icon=” icon=” font=” icon_size=” custom_class=” id=” admin_preview_bg=” av-desktop-hide=” av-medium-hide=” av-small-hide=” av-mini-hide=” av-medium-font-size-title=” av-small-font-size-title=” av-mini-font-size-title=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av-medium-font-size-1=” av-small-font-size-1=” av-mini-font-size-1=”][/av_heading]

[av_codeblock wrapper_element=” wrapper_element_attributes=” codeblock_type=” alb_description=” id=” custom_class=” av_uid=’av-h4habq’]

[/av_codeblock]

[/av_two_third][av_one_full first min_height=” vertical_alignment=’av-align-top’ space=” margin=’0px’ margin_sync=’true’ row_boxshadow_color=” row_boxshadow_width=’10’ link=” linktarget=” link_hover=” padding=’0px,10px,0px,15px’ highlight_size=’1.1′ border=” border_color=” radius=’0px’ radius_sync=’true’ column_boxshadow_color=” column_boxshadow_width=’10’ background=’bg_color’ background_color=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” attachment=” attachment_size=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=” av_uid=’av-6eztv’]
[av_heading heading=’Kaart van Loiret’ tag=’h3′ style=’blockquote modern-quote’ subheading_active=” size=” av-medium-font-size-title=” av-small-font-size-title=” av-mini-font-size-title=” subheading_size=’15’ av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” color=” custom_font=” margin=” margin_sync=’true’ padding=’50’ link=’manually,http://’ link_target=” id=” custom_class=” av_uid=’av-k5qr758s’ admin_preview_bg=”][/av_heading]

[av_codeblock wrapper_element=” wrapper_element_attributes=” codeblock_type=” alb_description=” id=” custom_class=” av_uid=’av-4es7z’]


Les plus beaux villages de France
weergeven op een grotere kaart

[/av_codeblock]
[/av_one_full]

[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=’av-align-top’ space=” margin=’0px’ margin_sync=’true’ row_boxshadow_color=” row_boxshadow_width=’10’ link=” linktarget=” link_hover=” padding=’0px,10px,0px,15px’ highlight_size=’1.1′ border=” border_color=” radius=’0px’ radius_sync=’true’ column_boxshadow_color=” column_boxshadow_width=’10’ background=’bg_color’ background_color=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” attachment=” attachment_size=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=” av_uid=’av-4o18n’]
[av_heading heading=’Meer artikelen over Centre’ tag=’h3′ style=’blockquote modern-quote’ subheading_active=” size=” av-medium-font-size-title=” av-small-font-size-title=” av-mini-font-size-title=” subheading_size=’15’ av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” color=” custom_font=” margin=” margin_sync=’true’ padding=’50’ link=’manually,http://’ link_target=” id=” custom_class=” av_uid=’av-k5qr7c7k’ admin_preview_bg=”][/av_heading]

[av_masonry_entries link=’category,122′ wc_prod_visible=” prod_order_by=” prod_order=” date_filter=” date_filter_start=” date_filter_end=” date_filter_format=’yy/mm/dd’ sort=’no’ query_orderby=’rand’ query_order=’DESC’ caption_elements=’title’ caption_styling=” caption_display=’always’ size=’fixed’ orientation=” gap=’large’ columns=’4′ av-medium-columns=” av-small-columns=” av-mini-columns=” items=’12’ paginate=’load_more’ color=” custom_bg=” overlay_fx=” animation=’active’ id=” custom_class=” av_uid=’av-3icxj’]
[/av_one_full]

[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=’av-align-top’ space=” margin=’0px’ margin_sync=’true’ row_boxshadow_color=” row_boxshadow_width=’10’ link=” linktarget=” link_hover=” padding=’0px,10px,0px,15px’ highlight_size=’1.1′ border=” border_color=” radius=’0px’ radius_sync=’true’ column_boxshadow_color=” column_boxshadow_width=’10’ background=’bg_color’ background_color=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” attachment=” attachment_size=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=” av_uid=’av-4o18n’]
[av_hr class=’default’ height=’50’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ av_uid=’av-2m6lj’]

[av_social_share title=’Deel dit stuk’ style=” buttons=” av_uid=’av-219qr’ admin_preview_bg=”]

[av_hr class=’invisible’ height=’35’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’ av_uid=’av-1oygf’]

[av_comments_list av-desktop-hide=” av-medium-hide=” av-small-hide=” av-mini-hide=” av_uid=’av-ud2f’]
[/av_one_full]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *