Tolpoort op de autosnelweg in Frankrijk

Geld besparen op de Franse tolwegen

[av_section min_height=’25’ min_height_pc=’25’ min_height_px=’500px’ padding=’no-padding’ custom_margin=’0px’ custom_margin_sync=’true’ color=’main_color’ background=’bg_color’ custom_bg=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=’https://www.dorpenfrankrijk.nl/wp-content/uploads/2014/07/peage-a75-tolweg-frankrijk-1.jpg’ attachment=’11819′ attachment_size=’full’ attach=’parallax’ position=’top center’ repeat=’contain’ video=” video_ratio=’16:9′ overlay_opacity=’0.5′ overlay_color=” overlay_pattern=” overlay_custom_pattern=” shadow=’no-border-styling’ bottom_border=’no-border-styling’ bottom_border_diagonal_color=’#333333′ bottom_border_diagonal_direction=” bottom_border_style=” custom_arrow_bg=” id=” custom_class=” aria_label=” av_element_hidden_in_editor=’0′ av_uid=’av-25om7′]
[av_four_fifth first min_height=” vertical_alignment=’av-align-top’ space=” margin=’0px’ margin_sync=’true’ row_boxshadow_color=” row_boxshadow_width=’10’ link=” linktarget=” link_hover=” padding=’15%,0px,0px,0px’ highlight_size=’1.1′ border=” border_color=” radius=’0px’ radius_sync=’true’ column_boxshadow_color=” column_boxshadow_width=’10’ background=’bg_color’ background_color=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” attachment=” attachment_size=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=” av_uid=’av-1hqvz’]

[av_heading heading=’Geld besparen op de Franse tolwegen’ tag=’h1′ link_apply=” link=’manually,http://’ link_target=” style=’blockquote modern-quote’ size=’2.5vw’ subheading_active=’subheading_above’ subheading_size=’23’ margin=’0′ padding=’15’ color=’custom-color-heading’ custom_font=’#ffffff’ custom_class=” admin_preview_bg=” av-desktop-hide=” av-medium-hide=” av-small-hide=” av-mini-hide=” av-medium-font-size-title=” av-small-font-size-title=” av-mini-font-size-title=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-3xrh’]
Frankrijktips
[/av_heading]

[/av_four_fifth][av_four_fifth first min_height=” vertical_alignment=’av-align-top’ space=” margin=’0px’ margin_sync=’true’ row_boxshadow_color=” row_boxshadow_width=’10’ link=” linktarget=” link_hover=” padding=’0,110px,0,15px’ highlight_size=’1.1′ border=” border_color=” radius=’0px’ radius_sync=’true’ column_boxshadow_color=” column_boxshadow_width=’10’ background=’bg_color’ background_color=’#e1e1e1′ background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” attachment=” attachment_size=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=” av_uid=’av-m522j’]

[av_textblock size=’19’ font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-mwtwz’ admin_preview_bg=”]
De snelwegen in Frankrijk zijn prima, maar je moet er wel voor betalen. Dat vinden wij Nederlanders minder en als je helemaal naar het zuiden rijdt kan het flink oplopen. De Fransen zelf vinden het trouwens ook niet zo leuk, maar die betalen geen wegenbelasting. Als je echter een beetje goed plant kan je op deze kosten besparen. Hier lees je hoe je dat doet.

[/av_textblock]

[/av_four_fifth]
[/av_section]

[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=’av-align-top’ space=” margin=’0px’ margin_sync=’true’ row_boxshadow_color=” row_boxshadow_width=’10’ link=” linktarget=” link_hover=” padding=’0px,10px,0px,15px’ highlight_size=’1.1′ border=” border_color=” radius=’0px’ radius_sync=’true’ column_boxshadow_color=” column_boxshadow_width=’10’ background=’bg_color’ background_color=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” attachment=” attachment_size=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=” av_uid=’av-kq94v’]

[av_textblock size=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” color=” id=” custom_class=” av_uid=’av-5r00x’ admin_preview_bg=”]
In Frankrijk is de exploitatie van de snelwegen in handen van verschillende bedrijven. Dit merk je eigenlijk niet, behalve dat je zo nu en dan grote borden naast de weg ziet die je welkom heten of juist uitzwaaien. De tarieven worden bepaald door een ingewikkelde rekensom die niet zo heel interessant is. Leuk is wel dat er in deze rekensom een maas zit waardoor je geld kan besparen. Dit doe je door op een route bij bepaalde afslagen even van de snelweg af te gaan om daarna direct de péage weer op te gaan om je weg te vervolgen. Even in- en uitchecken zeg maar.
>Als je bijvoorbeeld via Luxemburg (goedkoop tanken!) naar Avignon rijdt betaal je normaal 31,80 euro. Als je bij de juiste afslagen in- en uitcheckt dan kan je op dit traject 4,20 euro besparen. Daarvoor moet je dan wel in totaal zes keer de snelweg even af. Daar koop je in het zuiden toch een redelijke fles rosé voor.

Peago

Welke afslagen je precies moet hebben om te besparen, kan je opzoeken op de website Autoroute-eco. Dat moet je wel thuis doen en de route uitprinten. Printen is niet zo mijn ding en er is een nog betere manier. Die heet Peago en het is een app. De app is gratis maar voor de besparingsoptie moet 3,99 euro betalen. Dat maakt het allemaal veel gemakkelijker. Volgens de eigenaar heb je hem met één rit naar Parijs er uit en maak je dus op de terugweg al winst. Helaas bestaat de app niet meer.

Naast deze toch wat ingewikkelde manier van besparen, kan je trouwens ook flink wat geld in je zak houden door je route goed te plannen. Er zijn grote stukken autoroute waar je niet voor hoeft te betalen. Bekend is natuurlijk de A31 vanaf Luxemburg, daar begin je pas te betalen na Nancy en als je naar de Elzas rijdt betaal je helemaal geen tol. Ook de A20 bij Limoges is voor een groot deel tolvrij.

De autoroute is niet de enige weg in Frankrijk en je kan natuurlijk ook kiezen om de Route National te nemen en die is gratis. Dit vereist wel wat kennis of enige studie waarbij de wegenatlas van Frankrijk eigenlijk niet kan ontbreken. Vaak is de Route National een prima alternatief. Op weg naar huis reden wij vlak na Bordeaux op de A10 in op een enorme bouchon waarbij de N10 via Angoulême helemaal leeg was. Gewoon een goede tweebaansweg waar je 110 mag maar er was geen file te zien. Ook de oude weg N7 naar het zuiden via Moulins is een goed te doen op een hete zwarte zaterdag. Daarbij heb je het voordeel dat je goedkoper tankt dan op de péage én, niet geheel onbelangrijk, veel beter kan eten dan in de Autogrill.
[/av_textblock]

[/av_one_full][av_one_full first min_height=” vertical_alignment=’av-align-top’ space=” margin=’0px’ margin_sync=’true’ row_boxshadow_color=” row_boxshadow_width=’10’ link=” linktarget=” link_hover=” padding=’0px,10px,0px,15px’ highlight_size=’1.1′ border=” border_color=” radius=’0px’ radius_sync=’true’ column_boxshadow_color=” column_boxshadow_width=’10’ background=’bg_color’ background_color=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” attachment=” attachment_size=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=” av_uid=’av-4o18n’]
[av_heading heading=’Meer Frankrijktips’ tag=’h3′ link_apply=” link=’manually,http://’ link_target=” style=’blockquote modern-quote’ size=” subheading_active=” subheading_size=’15’ margin=” margin_sync=’true’ padding=’50’ color=” custom_font=” av-medium-font-size-title=” av-small-font-size-title=” av-mini-font-size-title=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-jp2eocia’ admin_preview_bg=”][/av_heading]

[av_masonry_entries link=’category,10′ wc_prod_visible=” prod_order_by=” prod_order=” sort=’no’ items=’12’ columns=’4′ paginate=’load_more’ query_orderby=’rand’ query_order=’DESC’ size=’fixed’ orientation=” gap=’large’ overlay_fx=” animation=’active’ id=” caption_elements=’title’ caption_styling=” caption_display=’always’ color=” custom_bg=” av-medium-columns=” av-small-columns=” av-mini-columns=” av_uid=’av-3icxj’]
[/av_one_full]

[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=’av-align-top’ space=” margin=’0px’ margin_sync=’true’ row_boxshadow_color=” row_boxshadow_width=’10’ link=” linktarget=” link_hover=” padding=’0px,10px,0px,15px’ highlight_size=’1.1′ border=” border_color=” radius=’0px’ radius_sync=’true’ column_boxshadow_color=” column_boxshadow_width=’10’ background=’bg_color’ background_color=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” attachment=” attachment_size=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=” av_uid=’av-4o18n’]
[av_hr class=’default’ height=’50’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ av_uid=’av-2m6lj’]

[av_social_share title=’Deel dit stuk’ style=” buttons=” av_uid=’av-219qr’ admin_preview_bg=”]

[av_hr class=’invisible’ height=’35’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’ av_uid=’av-1oygf’]

[av_comments_list av-desktop-hide=” av-medium-hide=” av-small-hide=” av-mini-hide=” av_uid=’av-ud2f’]
[/av_one_full]

14 gedachten over “Geld besparen op de Franse tolwegen”

  1. Intussen is er ook een Nederlandse variant op de Franse website waar in dit artikel naar verwezen wordt. Het is een app die je onderweg helpt om te besparen op tol zoals je dat anders op de Franse website uitvogelde. De app heet Péago en je kan er meer over vinden op getpeago.com of op facebook (https://www.facebook.com/getpeago).

    Hij is nog niet live, maar dat gaat niet lang meer duren. Dus het is hiermee nog makkelijker om gebruik te maken van de vreemde tarieven van Franse tolsysteem om te besparen op de hoge tolkosten in Frankrijk.

  2. Tony Eick de musicus zei ooit in een interview mensen ga nu eens van die Peage af. Dan zie je waar je anders voorbij rijdt. Ondanks het feit dat ik vaak naar mijn huis in de Creuse rijd pak ik heel vaak de route nationaal.en steeds net weer even anders. Heel verrasend.

    1. Ik ben het met je eens. De vakantie begint met de reis en over de Route National zie je veel meer van Frankrijk. Je moet er wel de tijd voor hebben en las je dat niet hebt is de Peage wel een uitkomst. Zonder bouchon dan.

  3. Allen , heb ook de app aangekocht. Heb hem al gebruikt tussen Vertrek Geel ( Belgiê ) en Sannois bij Parijs. Heb wel een aantal malen een signaal gekregen. Mijn vraag : moet ik na het signaal de eerstvolgende afrit nemen ? Dank voor je antwoord.

    1. Als de app aangeeft dat je eraf moet neem je de volgende afrit, rekent af en gaat de snelweg weer op. Bij geeft hij 3 kilometer voor de afrit in kwestie een seintje. Bij meerdere afritten geeft hij perfect aan welke je moet hebben.

    1. Wat je wilt en iedereen zijn mening. Het gaat trouwens niet over urenlang extra in de auto zitten. Ik heb telepeage en dan duurt het erop en eraf minder dan 3 minuten.

  4. Heb je dat gedaan via de app? Hoeveel heb je bespaard en waar ging de reis naartoe? B Wij gaan binnenkort naar Spanje vandaar de interesse. Bij voorbaat dank voor de informatie.

  5. Volgens mij kost het afremmen, schakelen en weer optrekken via de af- en oprit meer geld dan in een regelmatig tempo uit laten laten rijden tot de péage en weer rustig op gang komen. Hoe dan ook, ieder zijn keus.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *