Navigatiesysteem
Mijn liefde voor kaarten betekent echter niet dat ik geen navigatiesysteem gebruik. Het is ideaal om het vakantiehuis terug te vinden na een zwerftocht of snel een tankstation te zoeken. Toch moet je goed opletten in Frankrijk. Het is bijvoorbeeld verboden om informatie over flitspalen te gebruiken of zelfs in bezit te hebben. De maximale boete van 1500 euro boezemt ook ontzag in.
Maar zoals altijd zijn er gaten in de mazen van de wet. Zo is het niet verboden om gevarenzones aan te kondigen in een navigatiesysteem. Gevarenzones komen in soorten en maten en één daarvan is een zone waar een flitspaal staat. Bij moderne systemen wordt je dus ruim gewaarschuwd voor een flitspaal zodra je een zone met een flitspaal nadert.
Iedereen moet het zelf weten maar ik schakel de flitsmeldingen gewoon uit. Als ik in Frankrijk ben wil ik van alles behalve voortjakkeren en stressen. Ik rij nauwelijks te hard en in Frankrijk staan flitspalen bijna altijd aangekondigd dus als je een beetje oplet dan wordt je nooit geflitst. Bovendien zijn de boetes voor te snel rijden in Frankrijk een stuk schappelijker dan in Nederland. Boetes ploffen tegenwoordig wel gewoon op je deurmat dus er is geen ontkomen aan.
Milieustickers
Wie in Frankrijk door een milieuzone rijdt is verplicht een milieusticker op zijn auto te hebben. Heb je die niet en rij zo’n zone binnen dan loop je de kans een boete te krijgen van 68 euro. Dit kan je voorkomen door een milieusticker te bestellen. Deze stickers zijn op verschillende manieren te krijgen.
Het idee van de stickers is om alle auto’s in te delen in categorieën aan de hand van de uitstoot van de auto. De verdeling loopt van 0 tot 5 waarbij een auto in categorie 5 heel vervuilend terwijl een auto in 0 helemaal niet.
In bepaalde delen van Frankrijk zijn zones ingericht die bij veel vervuiling kunnen worden gesloten voor voertuigen van een bepaalde categorieën. Daarnaast zijn er ook zones waar permanent vervuilende voertuigen worden geweerd. Dat zijn er nog niet heel veel en voornamelijk gericht op het vrachtverkeer maar grote kans dat er in de toekomst zones bij komen die ook nog eens strenger worden voor vervuilende auto’s.
Hoe dan ook doe je er verstandig aan om een milieusticker Frankrijk te bestellen.
Smartphone
Net als in Nederland mag je niet je smartphone bedienen tijdens het autorijden maar in Frankrijk is de wet nog wel een beetje strenger. Zo is het tijdens het rijden niet toegestaan om een scherm van wat voor apparaat dan ook in het gezichtsveld van de bestuurder te hebben. Ook is het bedienen van een smartphone of tablet in de file of voor een stoplicht verboden.
Vreemd genoeg is het gebruik van een navigatiesysteem op je smartphone wel toegestaan. Voorwaarde is wel dat de telefoon in een houder staat. Het instellen van je navigatie app mag alleen op een veilige plek; op een parkeerplaats dus.
Bellen in de auto
In Frankrijk mag je alleen bellen in de auto via een handsfree set, als bestuurder van het voertuig althans. Zelfs het gebruik van een koptelefoon of oortjes en het op de speaker zetten van de telefoon is niet toegestaan.
Het is ook verboden om oortjes in de auto te gebruiken om naar muziek te luisteren, ook al doe je dat met slechts één oor. Dit geldt trouwens ook voor fietsers want ook die mogen geen oortjes meer in hebben tijdens het fietsen.
Brandstof
Benzine is in Frankrijk een beetje goedkoper. Het loont dus niet om in Nederland voor de Belgische grens je tank vol te gooien. Sterker nog, het kost je geld want de benzine in België is goedkoper. Wil je echt goedkoop tanken dan ga je de snelweg af. Met Google Maps is dat prima te doen. Op de route Antwerpen – Lille zijn mijn favoriete stops bij Sint-Niklaas of Waregem.
Rij je de oostelijke route langs Metz en Nancy dan tank je natuurlijk in Luxemburg. Zorg er wel voor dat je voldoende brandstof hebt zodat je het haalt want zowel de weg naar het groothertogdom via Luik als via Brussel zijn tankstations schaars.
Als je een diesel hebt dan tank je hem ook natuurlijk vol in Luxemburg. Rij via Lille dan maakt het voor een diesel allemaal niet zoveel uit want de prijzen verschillen niet veel. In Frankrijk loont het altijd om bij een supermarkt te tanken zeker als je het vergelijkt met de prijzen op de snelweg. Rij je via Lille dan is de Auchan bij Faches-Thumesnil (Afrit 20b op de A1 bij het vliegveld) een goede plek voor een pitstop.
Veiligheid
In tegenstelling tot Nederland moet je in Frankrijk een gevarendriehoek in je auto hebben. Het gebruik is trouwens ook verplicht tenzij het plaatsen van dat ding gevaar oplevert. Dus als je stil komt te staan is het verstandig om hem flink aantal meters achter de auto te zetten.
In Frankrijk is het tevens verplicht om bij pech een geel hesje te dragen. Sterker nog je bent verplicht om ten aller tijden een geel hesje bij je te hebben en ook nog eens op een goed bereikbare plek. Onder in de kofferbak bij het reservewiel is dus niet de bedoeling.
Alcoholtest
In Frankrijk lusten ze wel een slokje en in het verleden werd er ook niet moeilijk gedaan als je daarna achter het stuur ging zitten. Maar aan begin van deze eeuw waren het aantal verkeersslachtoffers van Frankrijk te vergelijken met een ontwikkelingsland en om dit aantal te laten dalen werden een aantal maatregelen genomen.
Eén daarvan was het terugdringen van de alcohol in het verkeer. Maar omdat het aanschaffen van testapparatuur kennelijk te duur was kwamen ze op het idee dat elke automobilist een alcoholtester in zijn auto moest hebben en dat is nog steeds zo. Je kan ze in Nederland kopen maar je kan ze ook in Frankrijk bij de supermarkt of tankstation halen. Duur zijn ze niet.
Heel streng zijn ze hier niet op trouwens, als je als buitenlander geen alcoholtester bij je hebt krijg je de eerste keer een waarschuwing. Je mag trouwens evenveel alcohol in je bloed hebben als in Nederland, namelijk 0,5 promille. Voor bestuurders die hun rijbewijs korter hebben dan drie jaar is de helft daarvan toegestaan.
Eten en slippers
Over het algemeen zijn de verkeersregels in Frankrijk hetzelfde als in Nederland maar er zijn wat kleine verschillen die handig zijn om te weten.
Zo moet een bestuurder altijd in staat zijn om veilig de auto te besturen. Dat betekent dat hij niet alleen afgeleid mag worden door een telefoon ook eten in de auto is verboden. Eten doe je in Frankrijk met aandacht en dat kan niet achter het stuur, of omgekeerd natuurlijk. Maar ook het roken van een sigaret tijdens het rijden kan ervoor zorgen dat je aandacht verslapt. Je zal er niet zo snel een boete voor krijgen maar rij je al rokend tegen iemand aan dan ligt de schuld al snel bij jou. Roken in de auto met kinderen onder achttien is trouwens sowieso verboden in Frankrijk.
Tot slot moet je ook in staat zijn om je voertuig goed te bedienen. Dat betekent dat het dragen van teenslippers tijdens het rijden niet is toegestaan want dan bestaat het gevaar dat je de pedalen niet goed kan bedienen. Misschien wil je het niet geloven maar er zijn mensen op de bon geslingerd omdat ze met slippers achter het stuur zaten.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!